je zaměřen na utváření osobnosti dítěte, rozvoj anglického jazyka
a rozvoj počítačové gramotnosti.
Základní filozofií školy je vytvořit ze školy příjemné a bezpečné místo, kde učitel, žák a rodič jsou partnery, kde každé dítě má právo se vzdělávat podle svých individuálních možností a potřeb. Chceme rozvíjet tvořivost, odpovědnost, toleranci a schopnost komunikace, tak aby dítě bylo schopné ovlivňovat budoucnost a najít si své vlastní místo ve společnosti.
Toho všeho dosáhneme smysluplností učení a různorodými metodami práce.
NAŠE ŠKOLNÍ PRIORITY
TOLERANCE
*Každý člověk má své místo ve společnosti
TVOŘIVOST
ODPOVĚDNOST
*Já a kolektiv
*Já a zdraví
*Já a příroda
*Já a společnost
/na I. stupni zaměřeno hlavně na region/
KOMUNIKACE
*Respektování pravidel soužití
*Řešení problémů pomocí situací
*Možnosti sebevyjádření každého dítě
*Kultura vyjadřování
SMYSLUPLNOST UČENÍ
*Praktické využití toho, co jsem se naučil
*Důslednost, trpělivost, cílevědomost, systematičnost
*Sebehodnocení
Vzhledem k filozofii a prioritám školy se snažíme o rozvíjení schopností a utváření osobnosti dítěte, s důrazem na výuku anglického jazyka a výuku ICT. Dále se zaměřujeme na hlavní předměty ČJ, M, znalost naší historie, ekologii a zdravý životní styl. Souvisí to s projekty, do kterých je škola zapojena a díky kterým teoretické znalosti získávají praktický rozměr. Snažíme se co nejvíce o propojení učiva se životem.
V 1. a 2. ročníku probíhá výuka v blocích a veškeré učivo jednotlivých předmětů se prolíná, tvoří probíraná témata a co nejvíce se vztahuje k praktickému životu. Ve vyšších ročnících jsou do výuky zařazovány projekty, při nichž žáci vidí smysluplný výsledek svého snažení a práce. Zde se potom propojí předměty, na kterých je projekt založen.
Od 3. ročníku jsou nabízeny třídy s rozšířenou výukou AJ. Zde je rozšířená hodinová dotace AJ, malé skupiny na konverzaci, AJ se může používat i v jiných předmětech, konverzaci AJ na II. stupni vyučuje rodilý mluvčí. Na výuku navazuje kroužek přípravy na KET, PET pro 8.- 9. ročník. Škola se stala partnerskou školou british council.
Od 3. ročníku si žáci běžných tříd mohou vybrat volitelné předměty.
Výuka ve volitelných předmětech je zcela založena na používání vědomostí a dovedností při zpracovávání projektů a práci na pokusech. Zpracovávají se hlavně projekty, do kterých je škola zapojena (ASP UNESCO, KEV, Zdravá škola, Debrujáři...).
V rámci volitelných předmětů jsou žáci věkově integrováni (3. až 5. roč., 6. až 9. roč.).
Od 4. do 9. ročníku probíhá výuka Informatiky na dvou výkonnostních úrovních s navazujícím volitelným předmětem Počítačové praktikum, případně kroužkem Informatiky.
Průřezová témata jsou začleněna do jednotlivých předmětů.
K výuce se využívá řada různých metod, aby vzdělávání bylo pro žáky zajímavé a tvůrčí. Projektové vyučování je forma výuky, která nutí žáka přemýšlet, shromažďovat a třídit informace, zpracovat je, rozvíjí jeho tvořivost i odpovědnost, smysl pro tým a spolupráci, učí se prezentovat výsledky své práce. Žáci mohou pracovat na zadaném tématu, v kolektivech tříd nebo ve smíšených skupinách. Formou projektu může probíhat výuka v rámci jednotlivých předmětů, zařazujeme i projekty mezipředmětové a projekty celoškolní.
Možnost volby mají žáci při „Daltonské výuce“, která probíhá různou formou ve všech třídách na I. stupni. Žáci si tak volí nejen obsah výuky, ale i tempo a způsob práce, učí se vyhledávat informace. Na II. st. je možnost volby daná hlavně volitelnými předměty.
Snažíme se o individuální přístup u všech dětí.
Pro žáky se SVP dokážeme vypracovat funkční Individuální plán, na škole pracuje speciální pedagog, který se dle potřeby dětem věnuje. Máme propracovanou asistentskou péči s doučováním a přípravou žáků do školy.
Individuálně se přistupuje k žákům se zdravotním postižením, či znevýhodněním. Na škole pracují s těmito dětmi (na základě doporučení) asistenti pedagoga.
Nabízíme v prvním ročníku logopedickou třídu. Po nápravě jsou děti rozděleny do běžných tříd.
Rychleji postupujícím žákům jsou v rámci výuky nabízeny úkoly rozšiřující, většinou zaměřené na logiku, tvůrčí přístup a zajímavosti. Vyučující se jim snaží nabídnout vědomostní soutěže, připravit je na olympiády. Nadaným žákům po dohodě s rodiči může být vypracován také individuální program. Nabízíme jim nepovinný předmět Rozvoj nadání. Žáci nadaní na jazyky mohou studovat ve třídách s rozšířenou výukou AJ a mohou složit mezinárodně uznávané Cambridgeské zkoušky KET a PET, na které je připravujeme.
Díky různým metodám práce máme zastoupeny i různé způsoby hodnocení žáka. Pro běžnou klasifikaci máme velmi podrobně propracovaný Hodnotící řád. Většinou jsou žáci hodnoceni známkou, žáci s poruchami učení mají možnost být hodnoceni slovně. Používáme i bodové hodnocení. Učitelé kladně hodnotí vlastní iniciativy žáků, snaží se brát ohled na individuální možnosti žáka a dát dětem možnost opravit si případné nezdary. Při Daltonském vyučování sleduje každý žák svůj vlastní postup, což vede děti k sebehodnocení. Výsledky své práce děti hodnotí a prezentují i při projektových dnech. Škola se dle potřeby účastní různých testů Kalibro, Scio, případně Cermat, a připravuje pro žáky 9. tříd sondy - přijímačky nanečisto.
NAPLŇOVÁNÍ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Kompetence k učení
výstup - žák má osvojenou vlastní strategii učení
a umí se motivovat pro celoživotní učení
- základ motivace stojí na způsobu hodnocení, který žáka motivuje k učení se,
dává mu možnost si opravit případné neúspěchy
- individuální přístup, tj. vyučovací metody, které ho podporují,
dává možnost slabším i nadanějším dětem zažít úspěch a pracovat podle svých možností
- žáci jsou vedeni i k sebehodnocení, mají možnost prezentovat výsledky své práce na
veřejnosti (soutěže, olympiády, výstavy, vystoupení…)
- v jednotlivých hodinách se učí pracovat s informacemi, zpracovávat je, pracovat s textem
- snažíme se, aby učení bylo vždy smysluplné
- žáci jsou vedeni k rozvržení své práce i metodami výuky, např. daltonská výuka
Kompetence k řešení problému
výstup - žák umí tvořivě přistupovat k problémům a řešit je, logicky uvažuje
- základem k vytváření této kompetence jsou projekty, které zpracovávají žáci, uplatňuje se
zde jejich tvůrčí přístup ke způsobu zpracování, způsobu prezentace, nebo další práce
s projektem (práce s mladšími spolužáky)
- v hodinách je základem řešení problémových úkolů, práce s informacemi, netradiční úlohy
- tvůrčí přístup se rozvíjí i při přípravě veřejných vystoupení a prezentací (besídky, jarmarky,
výstavy, články do tisku, soutěže, divadlo…)
- škola má pěkné prezentační prostory, ale využívá i prostor města
- na škole pracuje i žákovský parlament, který má možnost řešit problémy, navrhovat různé
změny a aktivity, podílet se na životě školy, jednat se sdružením rodičů
Kompetence komunikativní
výstup - žák zvládá základy slušné a smysluplné komunikace
- způsob vhodné komunikace mezi všemi stranami je stanoven ve Školním řádě
- ve všech hodinách jsou žáci vedeni k tomu, aby měli svůj názor, uměli jej slušnou formou
prezentovat a obhájit, zároveň, aby byli schopni vyslechnout a přijímat názory druhých
- komunikaci se žáci učí i díky Žákovskému parlamentu
- veškerá prezentace vlastních projektů, práce s mladšími spolužáky, veřejná vystoupení,
relace v rozhlase atd., vedou žáky k rozvoji této kompetence
- každý týden se na I. stupni zahajuje raním kruhem
- způsob vhodné komunikace je v náplni osobnostního kurzu 6. a 7. ročníku, Etické výchovy,
Výchovy k občanství a Výchovy ke zdraví
Kompetence sociální a personální
výstup - žák je schopen spolupracovat a respektovat práci vlastní a druhých
- od první třídy jsou děti vedeny ke spolupráci a vytváření týmů metodami výuky, spolupráce
a vzájemná pomoc je nutná i při projektech, projektových dnech a akcích školy (ranní kruhy,
daltonská výuka, skupinová práce, kooperativní vyučování...)
- žáci si vytvářejí pravidla chování ve třídách, v 6. ročníku se touto problematikou zabývá
osobnostní kurz (OSV - rozbory) a na něj navazující Etická výchova, která se u žáků snaží vytvořit
formou prožitkové výuky základní návyky, pokračuje se v rámci Výchovy ke zdraví a
v 7. ročníku opět na osobnostním kurzu zaměřeném na zodpovědnost, v 9. ročníku opět v
v Etické výchově propojené s Výchovou ke zdraví
- spolupráce a respektování se rozvíjí i na všech školních akcích, Olympiádách, Branných
dnech, exkurzích, celoškolních projektech…
Kompetence občanské
výstup - žák dokáže uvažovat i jednat jako svobodná a zodpovědná osobnost,
uplatňující svá práva a plnící své povinnosti
- žáci si již od první třídy vytváří ve třídách vlastní pravidla, Školní řád obsahuje jak
povinnosti, tak práva všech účastníků vzdělávání (dětí, pracovníků školy a rodičů), žáci
mají možnost ke Školnímu řádu vznášet připomínky přes Žákovský parlament, v rámci
Etické výchovy, kde je Školnímu řádu věnovaná dlouhá doba, tato kompetence je cíleně a
soustavně utvářena na Osobnostních kurzech a ve Výchově k občanství
- zodpovědnost je velmi rozvíjena i v oblasti ekologické (projekty KEV, školní projekty,
péče o školní arboretum, třídění odpadů na škole…)
- přijímáme i žáky integrované, s postižením, pracujeme s nimi a zapojujeme do zcela běžné,
každodenní práce ve škole
- starší žáci se starají o mladší spolužáky (patronát 9. tříd nad 1. ročníky)
- díky posílení výuky historie, utváříme u dětí i vazby k naší zemi
Kompetence pracovní
výstup - žáci poznají a rozvíjí své schopnosti i reálné možnosti
a uplatňují získané vědomosti a dovednosti při profesní orientaci
- možnost volby je u žáků rozvíjena již na I. stupni a to hlavně díky Daltonské výuce, od
- třídy přes volitelné předměty, na II. stupni volbou volitelných předmětů, kroužků a při
prezentaci školy…
- dále způsobem práce v hodinách, individuálním přístupem a vedením k sebehodnocení se
snažíme u žáka rozvíjet schopnost najít objektivně své místo ve společnosti
- velmi podrobně s řadou prožitkových projektů je tato problematika zpracovaná v předmětu
Člověk a svět práce
- na škole pracuje školní psycholožka, která s žáky 8. a 9. ročníků dělá zdarma testy profesní
orientace
- v rámci předmětů škola organizuje řadu exkurzí, návštěvu úřadu práce a veletrh SŠ
-
Zveřejněno: 22. srpen 2022
-
Aktualizováno: 22. srpen 2022